اخبار نشست ها

مکاتبه امسال انجمن خطاب به وزیر راه و شهرسازی با موضوع تعرفه خدمات مهندسي و اعلام هزینه ساخت غير واقعی از سوی شورای مرکزی (متری ۴ میلیون تومان هزینه ساخت و ساز!)

به نام خدا
جناب آقای دکتر بذرپاش وزیر محترم راه و شهرسازی
موضوع: تعرفه خدمات مهندسی سال ۱۴۰۲

با سلام
احتراماً، بدینوسیله انجمن صنفی مهندسان ساختمانی و تأسیساتی شمیرانات بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی خود و همچنین با توجه به بررسی میدانی موضوعات و مشکلات صنفی و به خصوص موضوع تعرفه غیر واقعی و غیر قانونی خدمات مهندسی ساختمان، مواردی را به استحضار آن مقام عالی می‌رساند.

در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۴ ابلاغیه ای توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان منتشر شد که در آن هزینه ساخت و ساز مسکن در سال ۱۴۰۲ را متر مربعی ۴/۰۰۰/۰۰۰ تومان اعلام نموده بود. در همین راستا شورای مرکزی اعلام کرده است که اعداد فوق را مطابق قانون و آئین نامه‌های منبعث از آن و بر اساس قیمتهای پایه مندرج در جدول شماره ۱۰ فصل پنجم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و اعمال شاخصهای تعدیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای سال ۱۴۰۲ محاسبه کرده است.
حال این سوال مطرح است که آیا به راستی این اعداد اعلامی توهینی آشکار به شعور مهندسان و دیگر فعالین مرتبط در حوزه ساخت و ساز نیست؟! آیا انتشار این اعداد غیر واقعی باعث بوجود آمدن دلسردی و نا امیدی در بین جامعه فرهیخته مهندسی و در نتیجه عدم اطمینان به سیستم حاکم و تبعات اجتماعی پس از آن نخواهد داشت؟! هر عقل سلیمی که کوچکترین اطلاعات عمومی در حوزه ساخت و ساز داشته باشد متوجه میشود که در سال ۱۴۰۲ یک ساختمان با حداقل امکانات را نیز نمی‌توان با متر مربعی ۴ میلیون تومان بنا کرد. متاسفانه باید گفت که این اعداد و ارقام فقط مورد قبول آن دسته از تفکراتی است که می‌گویند مگر مهندسان در ساختمان چه کار می‌کنند و چه نقشی جز ترمز در کار دارند. در واقع آنها اعتقاد دارند که با غیر واقعی بودن تعرفه خدمات مهندسی و به تبع آن کم رنگ شدن حضور مهندسان و عوامل متخصص در ساختمان می‌توان تاثیر آنان را در حد صـوری کاری محدود کرده و به منافع مادی و باندی خود بیش از پیش دست یابند.

آقای وزیر، انجمن شمیرانات اعلام می دارد که با اعداد و ارقام غیر واقعی روی کاغذ، نمیتوان تورم را مهار کرد. این اعداد و ارقام غیر واقعی محصول عدم اجرای کامل همین قوانین و آئین نامه‌های فعلی می‌باشد. همانطور که مستحضر هستید تعرفه خدمات مهندسی طبق بند ۱۷-۲ ماده ۱۷ فصل پنجم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بر مبنای قیمت پایه ساخت ۱۳۸۴ و اعمال شاخصهای تعدیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای سالهای آتی محاسبه می‌شود. بدلیل آنکه ضرایب شاخص سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بروز رسانی و واقعی کردن قیمتهای ساخت ظرفیت استفاده بیش از دو یا سه سال را ندارند، استفاده نزدیک به دو دهه از آن در عمل دارای خطای فاحش است. بنابرآنچه گفته شد، قانونگذار مطابق تبصره ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بازنگری هر سه سال یکبار را برای مقررات ملی ساختمان و به خصوص مبحث دوم و جداول ۱۰ و ۱۱ فصل پنجم پیش بینی کرده است. یعنی قانونا هر سه سال یکبار می‌باید قیمت پایه ساخت و ساز در جدول ۱۰ فصل پنجم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان بروز شود تا محاسبات هزینه ساخت و ساز کمترین ایراد و خطا را داشته باشد. بنابراین اهمال و کوتاهی ۱۸ ساله! وزارت خانه در بروزرسانی مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان ،به ویژه جداول ۱۰ و ۱۱ که مبنای محاسبه تعرفه خدمات مهندسی می باشند،استفاده ناقص و گزینشی از قانون نتیجه اش جز محاسبه هزینه ساخت ۴ میلیون تومانی،تعرفه به دور از واقعیت ،رواج صوری کاری و در نهایت کاهش کیفیت ساخت و ساز نخواهد بود.

شایان ذکر است که انجمن مهندسان حقیقی شمیرانات پیرو مکاتبات قبلی خود با وزارتخانه محترم تقاضا دارد در اسرع وقت و مطابق ماده ۱۱۷ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی را جهت ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از تعارضات، توسط شورای هفت نفره بررسی و تأیید مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی عملیاتی نماید. بدیهی است تا حصول نتیجه توسط شورای مزبور و در راستای اجرای کامل قانون که بتوان از آن خروجی قابل قبولی دریافت کرد حداقل جدول ۱۰ فصل پنجم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان با قید فوریت مورد بازنگری قرار گیرد تا مشکل غیر واقعی بودن تعرفه سال ۱۴۰۲ تا حدودی مرتفع گردد.
پیشاپیش از حسن توجه و دستور مساعدی که میفرمائید کمال تشکر و قدردانی را دارد.

مهار تورم از طریق مهار دستمزد میسر نمی گردد

رئیس انجمن – حمید رضا خوشدل مفیدی
رونوشت:
۱- جناب آقای دکتر شاکری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران جهت استحضار
۲- جناب دکتر شکیب ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جهت استحضار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *